Наредба №25

ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ С ОБЩИНСКО ЗНАЧЕНИЕ НА ТЕРИТОРИЯТА НА ОБЩИНА ПОМОРИЕ И РЕДА ЗА ИЗДАВАНЕ НА СЕРТИФИКАТИ ЗА ИНВЕСТИЦИЯ КЛАС  „В“

ГЛАВА  ПЪРВА
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1.(1) С тази Наредба се определят условията и редът за насърчаване  на инвестициите с общинско значение, издаване на сертификат за инвестиция клас „В“ и прилагането на мерките за насърчаване на инвестициите, съгласно изискванията на глава трета от Закона за насърчаване на инвестициите (ЗНИ) и на Правилника за прилагане на Закона за насърчаване на инвестициите (ППЗНИ).
(2) Основните цели, които се поставят с Наредбата са:
1.повишаване конкурентоспособността на икономиката на територията на Община Поморие, чрез насърчаване на инвестициите за научни изследвания, иновации и технологично развитие в производства и услуги с висока добавена стойност, при спазване принципите на устойчиво развитие;
2. подобряване на инвестиционния климат;
3. създаване на нови работни места;
4. подобряване на бизнес климата с цел създаване на целогодишна заетост на населението на общината.
Чл.2. (1) Инвестиционните проекти с общинско значение с издаден сертификат клас „В“ от кмета на общината се насърчават с мерките по реда на чл. 22з, ал.3 от ЗНИ.
(2) Инвестициите получили сертификат клас „А“ или клас „Б“ или приоритетни такива се насърчават по реда на чл.15, ал.1 и ал.2 от ЗНИ.
(3) Инвестициите по ал.1 и ал.2 се насърчават и по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане, Закона за данък върху добавената стойност, Закона за насърчаване на заетостта и Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, ако отговарят на предвидените в тях условия.
(4) По искане на кмета на общината, съгласно чл.20,ал.2 от ЗНИ, министърът на финансите, министърът на труда и социалната политика и другите компетентни органи предоставят информация за сертифицираните по този закон инвестиции, които се насърчават по реда на ал.3.

ГЛАВА  ВТОРА
ОБЩИНСКА ПОЛИТИКА В ОБЛАСТТА НА ИНВЕСТИЦИИТЕ

Чл.3. (1) Кметът на общината:
1. осигурява провеждането на политиката за насърчаване на инвестициите на територията на общината при разработването и изпълнението на плана за интегрирано развитие на общината и на програмата за неговото изпълнение;
2. съдейства за прилагането на мерките за насърчаване на инвестициите по  ЗНИ;
3. назначава комисия за разглеждане и оценяване на постъпилите документи от инвеститори по реда на чл.18, ал.5 от ЗНИ;
4. изпраща мотивирано предложение до Общински съвет  Поморие за вземане на решение за издаване или за отказ за издаване на сертификат за инвестиция клас „В“;
5. издава сертификат за инвестиция клас „В“, въз основа на решение на Общински съвет Поморие;
6. отказва издаването на сертификат за инвестиция клас „В“, в случаите по чл.15 от Наредбата;
(2) В случаите на прилагане на мярка по чл.20, ал.1, т.1 и т.2 от Наредбата за имоти частна общинска собственост, възлага изготвянето на оценка по реда на чл.20, ал.2 от Наредбата;
(3)  Кметът на общината може да оправомощава кметовете на кметства да изпълняват функциите по ал.1,т.1 и т.2.
Чл.4.(1) На интернет страницата на общината се поддържа електронна база данни на следната информация:
1. актуален списък със свободните терени и други недвижими имоти, които общината е решила да предостави за осъществяване на инвестиции;
2. формуляри и образци за кандидатстване за получаване на сертификат за инвестиция клас „В“ и ползване на насърчителните мерки съгласно Наредбата.
3. информация за издадените сертификати за инвестиция клас „В“, която съдържа най-малко следните данни:
а) номер и дата на заявлението за издаване на сертификат;
б) номер и дата на решение на Общински съвет Поморие;
в) номер, дата на издаване и срок на валидност на сертификата;
г) информацията по секция I, раздел 1А от заявлението по чл.11, ал.1  от Наредбата;
д) размер и клас на инвестицията;
е) икономически дейности, в които се осъществява инвестицията и основни продукти;
ж) местонахождение на инвестицията;
з) прилаганите мерки за насърчаване на инвестицията при спазване на изискванията за наблюдение и прозрачност на информацията в областта на държавните помощи.
(2) Публичната част от електронната база данни по ал.1 се поддържа на интернет страницата на общината. За целта, със  заповед, кметът на общината определя отговорните за това длъжностни лица.
(3) Ежегодно се изготвя годишен доклад за издадените сертификати за инвестиция клас „В“ и предоставените насърчителни мерки, който се представя на областния управител и изпълнителния директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ).
Чл.5. Служителите на Община Поморие оказват съдействие на служители от БАИ,  определени по реда на чл.21,ал.1 от ППЗНИ, при осъществяване на  индивидуално административно обслужване на инвеститори със сертификати за инвестиция клас „А“ и клас „Б“.

ГЛАВА ТРЕТА
НАСЪРЧАВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ
РАЗДЕЛ  I
УСЛОВИЯ И МЕРКИ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ НА ИНВЕСТИЦИИТЕ

Чл.6.(1). По реда на тази Наредба се насърчават инвестиции в дълготрайни материални и нематериални активи и свързаните с тях нови работни места, осъществявани на територията на  Община Поморие, в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) №651/2014.
(2) Инвестициите по ал.1 трябва да отговарят на условията по чл.12, ал.2  от ЗНИ.
(3) Инвестиционните проекти:
1. могат да се изпълняват във всички сектори на икономиката, с изключение на посочените в чл.13а, т.3 от ЗНИ; икономическите дейности се определят съгласно действащата Статистическа класификация на икономическите дейности в Европейската общност (NACE), съответно нейното пряко приложение в Република България чрез съответстващата класификация;
2. предвижда минимален размер на инвестицията не по-малък от 200 000лв.;
3. предвиждат максимален размер на инвестицията за издаване на сертификат клас „В“, ненадвишаващ минималния размер за клас „Б“ по чл.12, ал.2, т.5 от ЗНИ и чл.3, ал.9  във вр. с ал.2 от  ППЗНИ,  т.е. не по-голям от 2 млн. лв.;
4. създават заетост по смисъла на чл.12,ал.2,т.7 от ЗНИ и минималният брой на заетите лица може да бъде критерий за издаване на сертификат клас „В“ едновременно с размера на инвестицията.
Чл.7. (1) Не се насърчават инвестиции на лице:
1. осъдено с влязла в сила присъда, освен ако е реабилитирано;
2.обявено в несъстоятелност или в открито производство по несъстоятелност, или сключило извънсъдебно споразумение с кредиторите си по смисъла на чл.740 от Търговския закон;
3. в производство по ликвидация;
4. с парични задължения към държавата или към община по смисъла на чл.162,ал.2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията;
5. което има неизплатени трудови възнаграждения към работници и служители, установени с влязло в сила наказателно постановление.
(2) Не се насърчават инвестиции на чуждестранно лице, за което в държавата, в която е установено, е налице някое от обстоятелствата по ал. 1 съгласно националното му законодателство.
(3) Изискването по ал.1,т.1 се отнася за едноличните собственици на капитала, за управителите или за членовете на управителните органи на инвеститора, а в случай че членове са юридически лица – за техните представители в съответния управителен орган.
Чл.8. Не се насърчават инвестиции:
1. в предприятие, за което са налице условията по чл.1, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 651/2014;
2. за изпълнение на приватизационни договори по Закона за приватизация и следприватизационен контрол или за изпълнение на концесионни договори за добив на подземни богатства по Закона за подземните богатства и в изпълнение на компенсаторни (офсетни) споразумения;
3. в дейности и  сектори на икономиката съгласно чл.1, параграф 2, буки „в“ и „г“ и параграф 3, букви „а“ – „г“ и чл.13, букви „а“ – „в“ от  Регламент (ЕС) № 651/2014.

РАЗДЕЛ  II
ИНВЕСТИЦИОННИ ПРОЕКТИ С ОБЩИНСКО ЗНАЧЕНИЕ

Чл.9.(1) Инвестициите се определят като клас „В“ с общинско значение, въз основа на критериите за размер на инвестициите и заетостта. Проектите с общинско значение се насърчават като инвестиции клас „В“, когато се реализират в административните граници на Община Поморие и отговарят на условията  на тази Наредба. Приоритетно се насърчават инвестиции в сферата на производството и преработката.
(2) Инвестициите с общинско значение, получили сертификат за клас „В“, се насърчават за изпълнение на инвестиционния проект чрез:
1. съкратени срокове за административно обслужване, предоставяно от общината;
2. индивидуално административно обслужване, предоставяно от общината;
3. придобиване право на собственост или ограничени вещни права върху имоти – частна общинска собственост, по реда на чл. 22а, ал.1, т.2 и т.4 от ЗНИ при спазване на условията по чл.22а, ал.2 – ал.8 и ал.13  от ЗНИ. Мярката се прилага, в случай че не е заявена от инвеститор по реда на чл.18 от ЗНИ при издаване на сертификат за инвестиция клас „А“, клас „Б“ или за приоритетен инвестиционен проект за същия имот – частна общинска собственост.
(3) Мярката по ал.2,т.3 се прилага при спазване на нормативната уредба в областта на държавните помощи.
Чл.10.(1) Мерките за насърчаване на инвестициите могат да се прилагат по отношение на юридически лица, в които инвеститорът, чийто инвестиционен проект е сертифициран, притежава не по-малко от 75 на сто от регистрирания капитал.
(2) Инвеститорът и юридическите лица по ал.1 отговарят солидарно за изпълнението на задълженията си по осъществяване на инвестицията.

РАЗДЕЛ   III
РЕД ЗА ИЗДАВАНЕ НА СЕРТИФИКАТ ЗА ИНВЕСТИЦИЯ КЛАС  „В“

Чл.11.(1)  За издаване на сертификат за инвестиция клас „В“ съгласно чл.18,ал.5 от ЗНИ, инвеститорът преди започване на работата по инвестиционния проект, подава заявление по образец  (Приложение №1) до кмета на Община Поморие, в което посочва мерките за насърчаване на инвестициите по чл.9, ал.2 от Наредбата, които желае да ползва. В случай, че се заявява мярката по чл.9, ал.2, т.3, инвеститорът посочва избрания от него имот-частна общинска собственост.
(2) Към заявлението си инвеститорът прилага инвестиционен проект и други изискуеми допълнителни документи съгласно посоченото в заявлението.  Към заявлението по ал.1,  инвеститорът представя становище
на компетентния орган по околната среда относно допустимостта на инвестиционния проект спрямо режимите, определени в утвърдени планове за управление  на речните басейни и в плановете за  управление на риска от наводнения, както и по отношение на допустимостта спрямо режима на дейностите в защитените зони и/или защитените територии, както и за приложимата процедура по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда и/или  по чл.31 от Закона за биологичното разнообразие.
(3) Заявлението и документите по  ал.2 се представят от инвеститорите  в общинската администрация  по следните начини:
1. на хартиен и електронен носител или по електронен път без използване на електронен подпис;
2. по електронен път с използване на универсален електронен подпис по реда на Закона за електронния документ и електронния подпис.
(4) Електронните документи се подават на посочен адрес на  официалната интернет  страница на общината, като приемането и потвърждаването им се извършва по реда на Закона за електронното  управление.
(5) Документите по ал.1 и ал.2, които са на чужд език, се представят и в превод на български език.
(6) В случай, че заявителят по ал.1 е физическо лице или обединение на физически и/или юридически лица, задължително се предвижда създаване на юридическо лице по смисъла на чл.17 от ЗНИ, като новосъздаденото юридическо лице е обвързано със заявлението  и с инвестиционния проект, подадени от физическото лице или от обединението. Новосъздаденото юридическо лице се вписва в сертификата за инвестиция клас „В“.
(7) В случаите на ал.6 юридическото лице, което предстои да бъде учредено, може да бъде създадено и след подаване  на заявлението по чл.11, ал.1, но не по-късно от момента на  изготвяне на становище по чл.13, ал.1 от Наредбата.
Чл.12.(1) В Община Поморие се води регистър на подадените заявления за издаване на сертификат за инвестиция клас „В“ и издадените сертификати клас „В“.
(2) Заявлението и документите по чл.11,ал.1 и ал.2 от Наредбата, се входират в Центъра за административно обслужване  и се вписват в регистъра по ал.1.
(3) При постъпване на заявлението  и документите по чл.11, те се завеждат в деловодството на общината, като се отбелязват дата на подаване на заявлението, поредният номер, данните на заявителя  (фирма/имена, ЕИК по Булстат/ЕГН,  седалище и адрес на управление/постоянен адрес).
(4) На заявителят се  издава удостоверение по образец съгласно Приложение №2 от Наредбата.
(5) Оценка на заявленията и документите за съответствие с изискванията на ЗНИ, ППЗНИ и Наредбата се извършва от работна група експерти определена със заповед на кмета на общината, в 14-дневен срок, считан от датата на подаването им, респективно от отстраняването на несъответствията и/или непълнотите в подаденото заявление и документи по чл.11 от настоящата Наредба.
(6) Оценката по ал.5 включва и проверка за съответствие между разходите за инвестиционния проект и финансовите възможности на инвеститора и източници на финансиране, удостоверени с документите по чл.11, както и с условията на Раздел І от Глава трета на Наредбата.
(7) В случай че работната група по ал.5 е констатирала несъответствия и/или непълноти в заявлението и документите по чл.11, кметът на общината  писмено уведомява инвеститора за тях и му определя срок до два месеца от подаване на заявлението за отстраняването им.
(8) Уведомяването на инвеститора се извършва по реда на чл.11, ал.5 от ППЗНИ. Ако уведомлението не бъде прието от лицето на посочения от него адрес, уведомяването се счита за извършено с поставянето му на информационното табло в Центъра за административно обслужване и на интернет страницата на Община Поморие в раздел „съобщения“.
Чл.13. (1) След извършване на оценка на заявлението и документите по чл.11,  работната група  в 7-дневен срок от изтичането на срока по  чл.12, ал.5 изготвя и предоставя за утвърждаване на кмета на общината   становище и проект на доклад, който съдържа мотивирано предложение до Общински съвет Поморие за издаване на сертификат  за инвестиция клас „В“ или за отказ за издаване на сертификат  за инвестиция клас „В“.
(2) Становището се изготвя на база констатациите от извършена проверка и следва да съдържа:
1. номер и дата на заповедта за назначаване на работната група.
2. длъжностните лица, членове на работната група.
3. кратко описание на работния процес.
4.действия свързани с изисквания на допълнителни документи и отстраняване на пропуски/неточности.
5. мотиви за издаване на сертификат или отказ.
6. към становището се прилагат всички документи, изготвени в хода на оценката.
(3) Кметът на общината внася в общинския съвет доклада с  мотивираното предложение  по ал.1, в срок до 30 дни от подаването на заявлението или от датата на отстраняване на констатирани несъответствия и/или непълноти на преписката на инвеститора.
(4) Мотивираното предложение по ал.3 съдържа:
1. пълна и точна преценка с мотиви за издаването на сертификат за инвестиция клас „В“, в съответствие с изискванията на ЗНИ, ППЗНИ и на Наредбата, или
2. основания за отказ за издаване на сертификат за инвестиция клас „В“.
(5) Към предложението се прилага и преписката на инвеститора.
Чл.14. (1) Общинският съвет разглежда предложението по  чл.13, ал.3  и в едномесечен срок от получаването му взема решение за издаване или отказ за издаване на сертификат за инвестиция клас „В“.
(2) Общинският съвет връща предложението и приложените  към него документи за извършване на повторна оценка в случаите на несъответствие  с някое от изискванията  на ЗНИ, ППЗНИ и настоящата Наредба.
Чл.15.  Сертификат за инвестиция клас „В“ не се издава, когато:
1. са допуснати несъответствия и/или непълноти в представените документи по чл.11 и те не са отстранени в срок до 6 (шест) месеца, считано от датата на подаване на заявлението, или
2. няма взето положително решение от Общински съвет Поморие за издаване на сертификат инвестиция клас „В“, или
3. не са спазени изискванията за условията и мерките за насърчаване на инвестициите  по ЗНИ, ППЗНИ и настоящата Наредба.
Чл.16. (1) Кметът на общината:
1. в едномесечен срок от влизане в сила на решението на общинския съвет по чл.14,ал.1 от Наредбата за издаване  на сертификат за инвестиция клас „В“, издава същия въз основа на решението;
2. в едномесечен срок от влизане в сила на решението на общинския съвет по чл.14,ал.1 от Наредбата, с което е постановен отказ  за издаване на сертификат за инвестиция клас „В“, отказва издаването му по реда на Административнопроцесуалният кодекс.
(2) За инвестициите клас „В“ се издава сертификат по образец-приложение №3 от Наредбата. Валидността на сертификата не може да надвишава 3 години от датата на издаването му с изключение на случаите, предвидени в чл.19 от Наредбата.
(3) Сертификатът се издава в два екземпляра на български език-единият екземпляр се съхранява в общината, а другият се предоставя на инвеститора. В случай, че инвеститорът е чуждестранно лице или българският инвеститор поиска, сертификатът се издава и на английски език.
(4) Издаденият сертификат се вписва в електронният регистър, поддържан от общината от длъжностните лица по чл.4, ал.2 от Наредбата.
Чл.17.(1) При промяна на обстоятелствата в електронната база данни по чл.4, ал.1 от Наредбата, инвеститорите са длъжни да подадат заявление до кмета на общината в 14-дневен срок от настъпване на промяната, в което се описва настъпилата промяна и се прилагат съответните документи, удостоверяващи промяната.
(2) При настъпило правоприемство спрямо предприятието или производството-предмет на инвестицията, новото лице представя документите по ал.1, както и отчет за изпълнението на първоначално заявения инвестиционен проект, одобрен от кмета на Община Поморие и публикуван на интернет страницата на Община Поморие.
(3) Вписването на промяната се извършва след преценка на работната група по чл.12,ал.5 от Наредбата на представените документи, обективирана в доклад, утвърден от кмета на общината,  в 14-дневен срок от постъпване на заявлението за промяна.
(4) Вписването се извършва, при условие че са спазени изискванията на чл.7 и чл.8 от Наредбата.
(5) Когато промяната на обстоятелствата  в електронната база данни, води до промяна във вписаните в сертификата данни, се издава сертификат, в който се отразяват променените обстоятелства. Новият сертификат  се  предоставя след връщане на първоначално издадения.
Чл.18.  В края на всяка година в срока на валидност на сертификата и в периода на поддържане на инвестицията и заетостта съгласно чл. 12, ал. 2, т.7 и т.8 от ЗНИ, сертифицираните инвеститори подават до кмета на Община Поморие информация относно развитие на инвестиционния им проект, включително данни за обема на вложените средства, съгласно инвестиционния им план, спазване на графика, създадените работни места, ползваните насърчителни мерки по ЗНИ.
Чл.19. По искане на инвеститор може еднократно да бъде удължен срокът на действие  на сертификат за инвестиция клас „В“ до две години по реда на издаването му, когато:
1. административното обслужване не е извършено в съкратените срокове  по чл.25 от Наредбата;
2. мярката по чл.20 от Наредбата  не е осъществена по причина, за която инвеститорът не отговаря;
3. инвестиционният проект не е изпълнен пълно или частично, вследствие на непреодолима сила, посочена в договор или в споразумение  с инвеститор по ЗНИ, и по приложимото  право на Европейския съюз.

ГЛАВА ЧЕТВЪРТА
ПРИЛАГАНЕ НА МЕРКИТЕ ЗА НАСЪРЧАВАНЕ  НА ИНВЕСТИЦИИТЕ
РАЗДЕЛ I
ПРИДОБИВАНЕ ПРАВО НА СОБСТВЕНОСТ ИЛИ ОГРАНИЧЕНИ ВЕЩНИ ПРАВА ВЪРХУ ИМОТИ-ЧАСТНА ОБЩИНСКА СОБСТВЕНОСТ

Чл.20.(1) По искане на инвеститор, получил сертификат за инвестиция  клас „В“, кметът на общината може да:
1.извърши продажба на недвижим имот-частна общинска собственост, по  местонахождението на инвестицията, без провеждане на търг или конкурс, след оценка на имота и решение на Общински съвет Поморие; въз основа на решението кметът на общината издава заповед и сключва договор с инвеститора;
2. учредява възмездно ограничено вещно право върху недвижим имот – частна общинска собственост, по  местонахождението на инвестицията, без провеждане на търг или конкурс, след оценка на имота и решение на Общински съвет Поморие; въз основа на решението кметът на общината издава заповед и сключва договор с инвеститора.
(2) Оценките по ал.1 на недвижимия имот или на ограниченото вещно право се възлагат от кмета на общината или от оправомощено от него лице и   се извършват най-малко от двама независими оценители, при спазване на изискванията на чл.30 от ППЗНИ, като крайната пазарна цена не може да бъде по-ниска от средноаритметичната стойност на изготвените независими оценки. Кметът  на общината може да възлага оценка на съответствието на размера на имота за целите на изпълнение на инвестиционния проект.
(3) Неизпълнението на инвестиционния проект по отношение на срока и размера на инвестицията се включва в съответния договор като основание за разваляне. Основание за разваляне е и незапочването на работа по инвестиционния проект в срок до две години от сключването на договора по ал.1. Инвестицията се смята за неизпълнена, когато размерът й е под изискуемия минимален размер определен по чл.6,ал.3,т.2 от Наредбата и не е изпълнено условието на чл.20,ал.9 от настоящата Наредба, установено с финансови отчети и справка, заверени от регистриран одитор, съгласно Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта. Разходите по дейността на одитора са за сметка на инвеститора.   При разваляне на договора в резултат на неизпълнение  на инвестицията, правото на собственост  върху  постройките и другите трайно прикрепени към земята дълготрайни материални активи, инженерна инфраструктура, техническа и друга, както и върху създадена документация и информация, възниква за Община Поморие, като същата не дължи каквото и да е плащане на инвеститора.
(4) Договорите по ал.1 се сключват в писмена форма и се вписват по разпореждане на съдията по вписванията по местонахождението на имота.
(5) Съответният компетентен  орган по ал.1 или по  ал.8 изпраща в БАИ екземпляр от договора в 7-дневен срок от сключването му.
(6)  Инвеститорът и/или лицето по чл.10 от Наредбата не може да се разпорежда с придобитите по реда на ал.1 имоти и да прехвърля учредените върху тях ограничени вещни права на трети лица до изтичането на срока по чл.12, ал.2,т.8 от ЗНИ – инвестицията да се поддържа в съответния регион по местонахождение най-малко 5 години, а в случай на малки и средни предприятия – три години, считано от датата на нейното завършване по смисъла на чл.14, параграф 5 от Регламент (ЕС) № 651/2014, освен за инвестиционен проект, предвиждащ изграждане на индустриален парк.
(7) Договорите по ал.1 се сключват при условията на действащото законодателство в областта на държавните помощи и по ред, определен с ППЗНИ и настоящата Наредба.
(8) Едноличните дружества с общинско участие могат да извършват продажба, замяна или да учредяват възмездно ограничено вещно право върху имоти без търг или конкурс по искане на инвеститор, получил сертификат за клас инвестиция, и след решение на Общински съвет Поморие и при спазване изискванията на чл.22а, ал.10 от ЗНИ. В тези случаи се извършва оценка по реда на ал.2 и се прилагат изискванията на ал.3-ал.7, като за подаването, разглеждането, прилагането на мерките и контрола по изпълнението на инвестиционните проекти  се прилага редът, предвиден в настоящата наредба.
(9) Правата върху имотите по ал.1 могат да се прехвърлят или учредяват само ако размерът на планираната инвестиция  като разходи за дълготрайни материални активи  е над 5 пъти по-голям от пазарната оценка на имота по ал.2. Неизпълнението на това изискване  се включва в съответния договор с инвеститора и е основание за развалянето му по ал.3.
Чл.21.(1) Продажба или възмездно учредяване на ограничено вещно право върху недвижим имот частна общинска собственост се извършва при наличие на следните условия:
1.  инвеститорът е представил искане до съответния компетентен орган по чл.20, ал.1 или ал.8 от Наредбата, и
2. на инвеститора е издаден сертификат за инвестиция от клас „В“.
(2) Искането по ал.1,т.1 трябва да съдържа фирмата на инвеститора, номер и дата на сертификата за клас инвестиция и определения недвижим имот-частна общинска собственост с посоченото местонахождение в инвестиционния проект с издаден сертификат.
(3) Към писменото искане по ал.1,т.1 се прилагат заявлението по чл. 11, ал.1 от Наредбата, документите по чл.16, ал.1,т.4 и т.5 от ЗНИ и съответните документи за създадено юридическо лице по чл.17 от ЗНИ, в случай че е регистрирано.
(4) Сгради и други обекти, които са били финансирани със средства от ЕС и/или публични средства, независимо от източника на финансиране и предоставящия орган, не могат да бъдат предмет на искането по ал.1,т.1 и на договора по чл. 23,ал.2  от Наредбата до изтичането на срока, в който са приложими забрани за разпореждане или други съответни ограничения по отношение на сградата/обекта, предвиден в приложимите правила за финансиране. В договора по чл.23,ал.2 се посочват обстоятелствата за наличието или липсата на такова финансиране и ако е приложимо – за основанието и датата, на която е изтекъл приложимият срок на съответната забрана или друго ограничение.
Чл.22.(1) Кметът на общината оправомощава длъжностни лица, които да проведат преговори с инвеститора за сключване на договор за продажба или възмездно учредяване на ограничено вещно право върху недвижим имот с инвеститора.
(2) При провеждане на преговорите съответният компетентен орган може писмено да изиска от инвеститора допълнителна информация във връзка с прилагането на мярката по чл.20,ал.1 като дава подходящ срок за представяне на допълнителната информация.
(3)Кметът на общината или лицата по ал.1 може да възлагат оценка на съответствието на размера на имота, необходим за изпълнение на инвестиционния проект, съгласно чл.20, ал.2 от настоящата Наредба.
Чл. 23. (1)  След изготвяне на оценката по чл.20, ал.2 от настоящата Наредба, общинският съвет утвърждава цена за продажба на недвижим имот-частна общинска собственост или за учредяване на ограничено вещно право върху недвижим имот-частна общинска собственост при спазване изискването на чл.22а, ал.2 от ЗНИ.
(2) За продажбата или възмездното учредяване на ограничено вещно право върху недвижим имот по чл.20,ал.1 и изпълнението на инвестиционния проект се сключва договор между:
1. инвеститора и/или лицата по чл.10, ал. 1 от настоящата Наредба, от една страна, и
2. съответния компетентният орган по чл.20,ал.1 или ал.8  от настоящата Наредба;
(3) Договорът по ал.2  съдържа  всички изискуеми реквизити, посочени в чл.31,ал.2  от ППЗНИ по отношение на инвестиционния проект  и на инвеститора.
(4)  Инвестиционният проект и издаденият сертификат за инвестиция клас „В“  са неразделна част от договора по ал.2.
(5) Разноските по продажбата на недвижимия имот или по учредяването на ограниченото вещно право са за сметка на инвеститора.
(6) Учредяването на ипотека, в случаите  на прехвърляне на имота  е за срок, не по-малък от 5 години за големи предприятия и технологични паркове и 3 години за малки и средни предприятия считано от датата на осъществяване на инвестиционния проект, в съответствие с изискванията на чл.20, ал.6 от настоящата Наредба.
Чл.24.(1) При продажбата или учредяването на ограничено вещно право върху недвижим имот с договора по чл.23,ал.2 могат да бъдат уредени специални задължения в обществен интерес, които са свързани със земята и сградите, но не и с купувача или с търговската му дейност, при условие че от всеки потенциален купувач се изисква той да е в състояние да изпълни специалните задължения, независимо дали извършва дейност или какъв е характерът на дейността.
(2) Средствата, необходими за изпълнение на задълженията на собственика на недвижимия имот, произтичащи от закон, не се приспадат от продажната цена (например: грижа за земята и сградите и поддръжката им като част от обичайните социални задължения на собствениците, плащането на данъци и подобни разходи).

РАЗДЕЛ II
СЪКРАТЕНИ СРОКОВЕ ЗА АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ

Чл.25. (1) След представяне на сертификат за клас инвестиция кметът на Община Поморие и кметовете на кметства извършват административно обслужване на инвеститорите в срокове с една трета по-кратки от предвидените в съответните нормативни актове, освен в случаите по чл.21, ал.2 – ал.5 от ЗНИ.
(2) Административното обслужване се осъществява от компетентните органи в 5-дневен срок от постъпване на искане от инвеститора в случаите определени от:
1.чл.140,ал.1, чл.141,ал.8, т.2 и чл.144, ал.3,т.1 от Закона за устройство на територията;
2. чл.26,ал.3 от Закона за пътищата.
(3) Административното обслужване се осъществява от компетентните органи в 14-дневен срок от постъпване на искане от инвеститора в случаите по:
1.чл.141,ал.8,т.1 и чл.144,ал.3,т.2 от Закона за устройство на територията;
2. чл. 62а, ал.1 от Закона за водите.
(4) Административното обслужване се осъществява от компетентните органи в 30-дневен срок от постъпване на искане от инвеститора в случаите по чл.62а, ал.3 от Закона за устройство на територията.

РАЗДЕЛ III
ИНДИВИДУАЛНО АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ

Чл.26.(1) Индивидуално административно обслужване, необходимо за осъществяването на инвестиции от клас „В“, се извършва от служители на Община Поморие, определени със заповед на кмета на общината, пред съответните компетентни органи.
(2) За осъществяване на индивидуално административно обслужване инвеститорът упълномощава лицата по ал.1.
(3) Инвеститорът съдейства на служителите на Община Поморие по ал.1, като предоставя необходимите документи, в т.ч. документи за платените такси.
Чл.27.(1) Индивидуално административно обслужване се предоставя по искане на инвеститор, получил сертификат за инвестиция от клас „В“.
(2) Искането се подава до кмета на общината от инвеститора или от упълномощено от него лице.
(3) Искането се завежда в деловодството на Общината, като се отбелязва датата на получаването му.
(4) По всяко заведено искане кметът на общината определя служители на Община Поморие по чл.26,ал.1, които ще осъществят индивидуалното административно обслужване, необходимо за изпълнението на съответния инвестиционен проект.
(5) Индивидуалното административно обслужване се предоставя от общинската администрация безплатно. Таксите, установени с нормативен акт, за издаване на документи и/или за извършване на административна услуга са за сметка на инвеститора.
Чл.28.(1) При осъществяване на индивидуално административно обслужване, служителите на Община Поморие по чл.26,ал.1 са длъжни:
1. да предоставят ясна, точна, достоверна и пълна информация на инвеститори по въпроси от компетентността на общинска администрация Поморие, и да съдействат при решаването на конкретни проблеми, които възникват в процеса на реализиране на инвестицията;
2. да отговарят на запитвания във връзка с необходимите процедури и да ги насочват към административните органи, компетентни по съответния въпрос;
3. да предоставят ясна, точна, достоверна и пълна информация за необходимите за осъществяване на проекта процедури, която включва:
а) точно наименование на администрацията;
б) седалище и адрес, както и адресите на териториалните звена, ако има такива;
в) данни за кореспонденция: телефон, адрес на електронна поща и интернет страница;
г) работно време на звеното за административно обслужване в администрацията;
д) нормативната уредба по предоставянето на административната услуга;
4. да разясняват изискванията, на които трябва да отговарят заявлението или искането за осъществяване на административната услуга, жалбата, протестът, сигналът или предложението по съответната процедура;
5. да предоставят на инвеститора:
а) пълна и точна информация за необходимите документи, сроковете и таксите по специалните закони;
б) образците на документи, които се попълват за предоставянето на административната услуга;
в) информация за срока на действие на индивидуалния административен акт, за издаването на който се подава заявление;
6. да осъществяват контакт и да съдействат за издаването и получаването от съответните компетентни органи на всички необходими документи за осъществяване на съответната инвестиция и за извършване на свързаната с нея стопанска дейност.
(2) Инвеститорът може да упълномощава служителите на Община Поморие по чл. 26, ал. 1, да подават и получават от съответните компетентни органи всички изискуеми документи за осъществяване на инвестиционния проект.
Чл.29. Индивидуалното административно обслужване се предоставя за срока на осъществяване на инвестицията от клас „В“ и свързаната с нея стопанска дейност, но за срок не по-дълъг от срока на валидност на сертификата.
Чл.30.Общината има право да прекрати осъществяването на индивидуалното административно обслужване, в случай че инвеститорът не е започнал работа по инвестиционния проект в срок до две години от издаване на сертификата за инвестиция клас „В“.
Чл.31. Административното обслужване по този раздел се осъществява при спазване на принципите и реда на Закона за администрацията, Административнопроцесуалния кодекс и нормативните актове по прилагането им.

ГЛАВА  ПЕТА
КОНТРОЛ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ИНВЕСТИЦИОННИ ПРОЕКТИ

Чл.32.(1) Контролът по изпълнението на инвестиционните проекти с общинско значение с издаден сертификат клас „В“ се осъществява от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице, съгласно чл.69, ал.5 от ППЗНИ.
(2) Размерът на извършените инвестиции се удостоверява за отчетния период с годишен/междинен финансов отчет по реда на Закона за счетоводството. Към финансовия отчет се прилага справка по образец (публикуван на интернет страницата на БАИ и МИ), в която са описани активите по проекта и тяхната стойност. Справката се изготвя в съответствие с правилата за признаване на материални/нематериални дълготрайни активи (текущи/нетекущи), установени в МСС (НСФОМСП), и се заверява от регистриран одитор съгласно Закона за независимия финансов одит и изразяването на сигурност по устойчивостта.  Разходите по дейността на одитора са за сметка на инвеститора. За целите на преценката дали активите, описани в справката, касаят икономическата дейност по проекта или друга допълнителна дейност, контролният орган по ал.1 може да извършва и фактическа проверка.
(3) Броят на наетия персонал на пълно работно време при условията и по реда на Кодекса на труда, заел създадените нови работни места, се удостоверява за отчетния период с документ от Националната агенция за приходите. Допълнително, при поискване от страна на контролния орган, могат да бъдат представени копия на трудовите договори, копия на актове за прекратяване на трудовото правоотношение и уведомления за тях съгласно Кодекса на труда, декларация по образец за внесените осигурителни вноски във фондовете на държавното обществено осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване и Националната здравноосигурителна каса, копие на разплащателната ведомост или справка за изплатените средства за възнаграждения на наетите лица – поименно и с други относими документи.

ГЛАВА  ШЕСТА
АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

Чл.33.(1) Актовете за установяване на нарушенията по чл.34,ал.5 от ЗНИ се съставят от определени от кмета на Община Поморие длъжностни лица.
(2) Наказателните постановления се издават от кмета на Община Поморие или от определен от него заместник-кмет.
(3) Установяването на нарушенията, издаването, обжалването и изпълнението на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. Всички понятия и термини, използвани в Наредбата, отговорят на  легалните дефиниции дадени в ЗНИ, ППЗНИ и Регламент (ЕС) № 651/2014.
§ 2. За неуредените случаи се използват съответните разпоредби от посочените нормативни актове.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§  3. Настоящата наредба се приема на основание чл.22з, ал.1 от Закона за насърчаване на инвестициите и чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация с Решение № 471/08.04.2025г.
§ 4. Наредбата влиза в сила след публикуването й.

Приложение №1
към чл.11,ал.1 от Наредбата
Приложение №2
към чл.12,ал.4 от Наредбата
Приложение №3
към чл.16,ал.2 от Наредбата

 

За изтегляне :

Име на документа Размер на документа Изтегляния
pdf НАРЕДБА №25 528 KB 31
doc Приложение №1 66 KB 32
pdf Приложение №1 417 KB 15
pdf Приложение №2 311 KB 34
pdf Приложение №3-1 328 KB 21
pdf Приложение №3-2 301 KB 17
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors